کار کانگرس بين المللي زنان موفقانه پايان يافت
مشعل مشعل

کانگرس بين المللي زنان افغان که از سوی اتحاديه انجمن های افغانها در هالند راه اندازی گرديده بود،روز9 مارچ در شهرآرنهم تدوير گرديد.

آمد آمد مهمانان در تالار باشکوه المپيوس کالج Olympus College پيش از ساعت 10 صبح شروع و با آنکه کانگرس اجندأی بي نهايت مبرم ، ارزنده و همزمان تکان دهندهء" ارزيابي وضعيت ناگوار زنان افغان در داخل کشور وچگونگي تطابق زن افغــــــان با محيط کشورميزبان، توأم با برجسته ساختن دشواری هــای سر راه زن افغان ومسايل مربوط به آن را"پيشکش و به کنکاش مي گرفت،اما چهره های بشاش و هيجاني زنان اشتراک کننده در کانگرس بيدرنگ هر نظاره گر را به ياد جشن بزرگ و تاريخي آنها که درست يک سده از آن مي گذرد،مي انداخت ،زيرا پذيرايي گرم آنان از سوی اعضای کميسيون اعتبارنامه که در پهلوی در ورودی قرار داشت و اهدأی شاخه های گل گلاب توسط کودکان که جامه ملي کشورما را به تن داشتند و با محبت گرم و کودکانه بانوان اشتراک کننده را تبريکي داده و جشن هشت مارچ را مبارکباد مي گفتند نماياناگر فضای جشني کانگرس بود.

زنان که از کشورهای گوناگون اروپايي در کار کانگرس اشتراک داشته و خوشبختانه زماني بسیاری آنها در امر مقدس دفاع از حقوق زن در کشورما پيشگام بوده و با هم شناخت ديرين داشتند،پس از احوالپرسي گرم و تبادله تعارفات تشريفاتي به تبادل افکار پيرامون اهميت تدوير کانگرس پرداخته و با بي صبری تمام در انتظار شروع کار کانگرس بودند،تا سرانجام بانو فوزيه ميترا با سرايش پارچه شعر زيبا تالار را به سکوت واداشته و اشاره يي داد به شروع کار کانگرس و سپس آقای ولي شاهپور رييس انجمن افغانهای شهر آرنهم پشت مايکرفون قرار گرفته و با سخنان کوتاه به زبان های دری و هالندی مهمانان را خوش آمديد گفت.

گرداننده گان کار کانگرس بانو زرغونه عطا ژواک و بانو فوزيه ميترا دو گوينده سرشناس و خوش قريحه برنامه های پشتو و دری راديو تلويزيون پيشين افغانستان به نوبه خود به پيشبرد کار کانگرس پرداخته و با سرودن پارچه های شعر و بازگو نمودن سخنان گرم به آدرس سخنرانان به ابهت کار کنفرانس افزودند.

سپس آقای حفيظ حازم رييس اتحاديه انجمن های افغانها در هالند ضمن ايراد بيانيه يي نخست جشن 8 مارچ را به همه زنان اشتراک کننده در کانگرس و از طريق آنان به همه زنان کشورما تبريک و تهنيت گفته ، اهداف و ضرورت تدويرکانگرس را بيان داشت .

پس از آن شاهدخت هنديه دافغانستان  سفيرفرهنگي اروپا و دختر اعلحيضرت امان الله، شاه ترقي خواه کشورما ضمن ابراز سپاس گزاری از دعوت و آرزوی اميدواری به اعاده حقوق زنان کشورما به خاطراتش از ملکه ثريا به عنوان مادر ويکي از بانوان سنت شکن و روشنگرای کشورما پرداخته و يکي از کارهای بزرگ او را در ايجاد ارشاد نسوان و رفع حجاب در آن شرايطي که ملاهای لنگ ومرتجع بدستور باداران شان چون موريانه در تارو پود مردمان خوش قلب و مسلمانان ساده دل کشورما جاگرفته و زير پوشش شعارهای اسلامي به تحقق نيأت شوم و آزمندانه شان مي پرداختند،ياد آوری نمود که سخنان او با کف زدن های ممتد حاضرين استقبال گرديد.

پس از آن آقای بنياد جنرال قنسل افغانستان در کشور هالند سخنراني نموده و ضمن ابراز تبريکي جشن 8 مارچ به اشتراک کننده گان پيرامون مسايل مربوط به زنان ياد آوری نمود.

بعداً آقای حازم از دريافت پيام های شاد باش عنواني اتحاديه انجمن های افغانها در هالند که کانگرس زنان را راه اندازی کردند،از سوی آقای حامدکرزی رييس جمهوری افغانستان،جلالتمآب ملکه بياتريکس،بانو گيردی فيربيت رييس پارلمان هالند،آقای ماکسيم فرهاگ وزيرخارجه کشورشاهي هالند ،آقای محمديونس قانوني رييس شورای ملي افغانستان،بانو داکتر زينب کرزی خانم رييس جمهوری افغانستان،آقای شيرمحمدبزرگر رييس مجلس موسسان نهضت فراگيردموکراسي و ترقي افغانستان يادآوری نمود که با کف زدن های اشتراک کننده گان مورد استقبال قرار گرفت.

متعاقباً خانم تريوس فينک عضو فرکسيون حزب کارگر هالند در پارلمان محلي آرنهم بيانيه داده و تاريخچه جنبش زنان را از همان روزهای دور1857 عيسايي تاکنون بيان داشته و راه پرخم و پيچ رسيدن زنان هالندی را به حقوق شان توضيح نموده و در پايان سخنانش سروده ای از بانو عزيزه عنايت را که به زبان هالندی برگردان شده بود به خوانش گرفت.

سخنران ديگر بانو نجيبه حسيني سناتورولايت دايکندی در مجلس سنای افغانستان بود که نه تنها با نوشته پژوهشي خويش چون حقوق دان و کارمند پيشين وزارت زنان افغانستان همه اشتراک کننده گان را به ژرفای تراژيدی موجود زنان در کشور متوجه ساخت،بلکه پيشنهاد های مشخصي نيز برای کمک هرچه موثر و مستقيم به زنان کشورما ارايه داشت که بدون شک با به کاربست آن مي توان شمعهء از رنج زنان داغديده و زجرکشيده کشورما را زدود.

خانم شيلا عضو اکادمي علوم افغانستان با سخنراني مبسوط خويش پيرامون عرف و عنعنه،سنت ها و موانع آن در راستای اعاده حقوق زنان در کشورما ياد آوری نموده و با بيان نمونه های زنده از عنعنات ناپسنديده و عقب مانده کشورما مشکل زن افغان را بازگو نمود.

سپس بانو نسرين مفيد يکي از فعالان سرشناس سياسي و اجتماعي از کشورآلمان با سخنراني گسترده و پرمحتوی خويش به پس منظر نقش تاريخي زن دراجتماع و جايگاه ويژه آنان در پهنه های گوناگون ادبيات،دفاع از مادروطن،اجتماع و سياست پرداخت و با گواهي از برگ های تاريخ به موهبت زن چون تحفه بزرگ طبعيت تأکيد ورزيد.

بعد از او خانم جنيت پرواني که در يکي از ادارات دفاع از حقوق زنان مهاجر در هالند مصروف کار است،به بيان امکانات حقوقي و نقش خود زنان در اعاده آن سخنراني نمود.

سپس خانم زرغونه ژواک در رابطه به مشکلات زنان کشورما برمبنای اسناد و شواهدی که از سوی رسانه های گروهي چاپ و نشر گرديده است سخن زده و پيشنهادات مشخصي برای برون رفت از اين مشکلات ابراز نمود.

خانم نفيسه فرنوش يکي ديگر از زناني بود که ضمن بررسي سير تاريخي نقش زنان در جامعه ما ،بر نقش فعال و سهم گيری گسترده در مديريت سياسي و اجتماعي کشورما در دهه شصت خورشيدی،به امکاناتي که در آن برهه تاريخي در همه پهنه های سياسي ،اجتماعي،اقتصادی و درسي مساعد گرديده بود،چون سالهای طلايي زن کشورما ياددهاني نمود.

بعداً بانوسهيلا ابوی به نماينده گي از شورای زنان دنمارک پيام شادباش آن شورا را به خوانش گرفت.

سخنران ديگر بانوجميله پلوشه يکي از طلايه داران جنبش زن در کشورما با سخنان پرمحتوی خويش بر جايگاه زنان در زنده گي سياسي و اجتماعي کشورما مکث نموده و پيرامون کتاب"آيا او را ديده ايد؟" که از سوی بخش هالندسازمان عفوبين الملل چاپ و توسط وی به زبان دری برگردانده شده يادآوری نموده و خوانش آنرا خالي از بهره به اشتراک کننده گان کانگرس نخواند.

بعد از آن خانم لطيفه لزار مشاور ارگان پليت ضمن ياددهاني از کارهای سازمانش که در ولايت بربانت هالند فعاليت مي نمايد،از چگونه گي مناسبات دوستانه و همکاری ميان انجمن های افغان در آن ولايت و پليت يادآوری نموده و نقش زنان را در کارهای اجتماعي با قدرداني ياد کرد.

سپس بانو پرستو مهريار ضمن ابراز تبريکي به مناسبت 8 مارچ و آرزوی کمک هرچه بيشتر به زنان درد کشيده کشورما،سروده زيبايي را دکلمه نمودکه با گرمي زياد مورد استقبال حاضرين قرار گرفت.

به تعقيب آن بانو سهيلا اصغری وردگ گوينده موفق و سخت کوش راديو تلويزيون پيشين که اکنون نيز به کارهای ژورناليستيک با پشت کار و علاقه زياد ادامه مي دهد،به سخنراني پرداخته و به نوبه خود مشکل زنان کشورما را کالبدشگافي کرد و راهکارهای معييني در زمينه ابراز داشت.

پس از آن آقای اولف کيتس از سازمان خيريه هالندی به نام "امپلوی" سخنراني نموده و پيرامون کارهای سازمان مربوطه و همکاری آن با هم ميهنان ما اظهاراتي بيان داشت.

بعداً بانو زرمينه زمان از "دهکده صلح آلمان" که سازمان شان مصروف تداوی و احيأی مجدد کودکان معيوب که در اثر عوامل متعدد جنگ و بويژه انفجار ماين ضدپرسونل يکي از اعضای بدن شانرا از دست داده اند و به حمايه پولي سازمان های خيريه و شهروندان آلماني ،مي باشد نه تنها از جنبش زنان و پيشينه تاريخي آن ياد کرد،بلکه از کار و تلاش همگنانش در دهکده صلح گفته و توجه اشتراک کننده گان را در امر نزديک شدن با کارهای انساني دهکده صلح را خواست.

بانو زليخا پوپل يکي از فعالان سياسي و اجتماعي در هالندکه سخنانش را با مصرعي از سروده های خودش شروع و با گويش سلامي به وطن و وطندار به سبک خاصي تالار را به وجد آورد،به گوشه های مختلف مشکلات زنان کشورما پرداخته و آنرا به کنکاش گرفت.

همچنان خانم نفيسه عمرزی رييس کميسيون زنان شهرآرنهم مانند ساير سخنوران به بيان درد و رنج زن بلاکشيده کشورما پرداخت و سيرکوتاهي بر نابرابری های اجتماعي در کشورما داشت.

پس از آن بانو فوزيه ميترا با دکلمه پارچه شعری بر فضای تالار روح تازه بخشيد.

گزارشگر مشعل مي افزايد که سخنران ديگر بانو نيلاب سلام نويسنده توانا و يکي از فعالان جوان سياسي و اجتماعي که از کشورآلمان برای اشتراک در کانگرس آمده بود،با سخنان پرمحتوی و بيان هنرمندانه آفرين و شادباش همه اشتراک کننده گان را برانگيخت و با گرمي مورد توجه اشتراک کننده گان قرار گرفت.او بر نقش زنان در حوزه فرهنگي،نبود « شجاعت اخلاقي » در روشنفکران و ضربهء آن بر پيکرهء زن افغانستان مفاهيم « شجاعت اخلاقي »،« انسان » بودن  و « روشنفکر » بودن و از اين راه به پدافند يک زن برخاستن، تاکيد نمود.

 

 


بعداً خانم اميليا اسپارتک يکي از فعالان سرشناس جنبش زن به سخنانش پرداخته و پژوهش علميي را پيرامون « جهاني شدن » و تاثيرات آن بر زنان جهان، زنان و انقلاب تکنالوژيک و مشکلات ناشي از آن ابراز نمود که مورد توجه همه قرار گرفت .

پس از آن ناديه فضل بانوی غزل کشورما به بحث مشکل زنان افغانستان پرداخته و ديدگاه خود را مبني بر نقش زنان در خارج ازکشور بيان نموده و خواستار خود باوری زنان در همه عرصه های زنده گي گرديد.

پس از آن بانو منوره حاحي درعقب مايکرفون قرار گرفته و از اينکه سخنان او را به گونه يي همه سخنرانان بيان داشته بودند،از بيان آن صرف نظر کرده و پارچه شعر زيباي پشتو را با آواز گيرايش دکلمه نمود که مورد استقبال همگان قرار گرفت.

مريم بريالي جوان ترين سخنران کانگرس بود.او که از بدحادثه در دوران کودکي مجبور به ترک ديارش گرديده است، مشکل زن کشورما را نه تنها از لابلای نشرات خارجي و داخلي پي گرفته،بلکه افتخار پرورش در خانواده يي را دارد که مادر بزرگش دکتورس اناهيتا راتب زاد زن پرافتخار و مبارز تسليم ناپذير حق و عدالت که نامش با خط زرين در تارک تاريخ کشورما درج است،طلسم استبداد اجتماعي ، جنسي و نابرابری های جامعه سنتي ما را شکسته و آواز در گلو خفته زن افغانستان را بيش از چهار دهه پيش بلند نموده و سازمان دموکراتيک افغانستان را بمثابه يگانه حامي زنان کشورما ايجاد و بسا کارهای ارزشمند و ماندگار را در راه دفاع از حقوق و آزاديهای آن انجام داده است،آنچناني که مادرش بانوجميله ناهيد زن برده بار،شکوهمند،مهربان و صميمي تمام زنده گي اش را در راه دفاع از آرمان های سرکوفته زنان کشورما وقف و يکي از رهبران جنبش زن در کشورما به شمار مي آيد، از همينرو او از پهنای تمام نابرابری های اجتماعي زنان کشورما اگاهي داشته و بيانيه اش روی دو نکته اساسي مي چرخيد که چگونه زنان پيشگام که ديروز تمام زنده گي شان را وقف آرمان تساوی حقوق زن و مرد ساخته بودند،دوباره فعال گرديده و از سويي هم زنان و دختران جوان که در برون از کشور پرورش يافته اند در اين روند سهيم گردند ،که در مورد راهکار هايي ابراز داشت.

بانو انيسه دهزاد رييس انجمن زنان"روشن" که در اين تازه گي ها در ولايت بربانت ايجاد گرديده است،نه تنها چون فعال اجتماعي،بلکه مانند يک حقوق دان و مشاور اجتماعي دريکي از ادارات کار با کودکان درهالند به بحث نابرابری های اجتماعي زنان کشورما پرداخته و راهکارهای در خور توجه در زمينه ابراز داشت.

خانم شفيقه حسن که از شهرهانور آلمان برای اشتراک در کانگرس آمده بود،ضمن ايراد بيانيه اش به مشکلات زن افغان در خارج از کشور و به بيان موانعي که در سر راه آنها قرار داشته پرداخت.او در پهلوی ساير معضلات مانند يک معلم سابقه دار کشور از زنان تقاضا نمود تا فرزندان شان را که در ديار بيگانه پا به گيتي گذاشته،رشد نمود ه و پرورش مي يابند با روحيه وطن دوستي،آشنايي کامل با زبان مادری ، تاريخ و پيشينه پرافتخار کشور ما تربيت نمايند.

در پايان بخش دوم بانوهوسي صافي سروده زيبايي را دکلمه نمود که مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مشعل پيام های بيشماری از سوی انجمن ها،شوراهای فرهنگي و اتحاديه های مهاجران از کشورهای مختلف به آدرس کانگرس مواصلت ورزيده بود که توسط گوينده گان از آنها نام برده شد.

همچنان قابل ياددهاني است که بانو سحر نور که مصروف کار ژورناليستيک در يکي از نشريه های هالندی است در بخش گوينده گي به زبان هالندی و برگردان کوتاه سخنان بيانيه دهنده گان به هالندی ،دو گوينده ديگر را همراهي مي نمود.

پس از آن بحث آزاد شروع گرديد که اشتراک کننده گان به بيان نکات نظر شان پرداخته و نخستين فرد خانم شکيلا شريف بود که بر بحث اسلام و حقوق زن پرداخت،همچنان خانم شکيبا عبادی که با راه اندازی کمک های خيريه به افغانستان سفرهايي داشته و کمک های لازم را به زنان در محلات مختلف انجام مي دهد،از تجربه کارهايش ياد آوری نمود،ضمناً بانو شهيره شريف به ابراز ديدگاه هايش پيرامون مسأله زنان پرداخت و خانم وجيه اماني نيز پيرامون همين معضلات پرداخت و قطعه شعری خواند.

سپس پيام کانگرس عنواني زنان پرافتخار کشورما که از سوی کميسيوني شامل آقای بصيردهزاد مسوول بخش حقوقي اتحاديه انجمن های افغانها در هالند،دکتورس شفيقه رزمنده و بانو سهيلا اصغری وردک تهيه گرديده بود،توسط بانو شفيقه رزمنده يکي از فعالان سرشناس سياسي و اجتماعي که با رزمنده گي هميشه گي خود در دفاع از حقوق زنان کشورما قرار داشت به خوانش گرفته شد،که سپس از سوی آقای حازم به بانو نجيبه حسيني عضو مجلس سنای افغانستان سپرده شد.

پس از آن سپاس نامه ها و تحسين نامه های اتحاديه انجمن های افغانها در هالند برای بيانيه دهنده گان و آناني که در جريان آماده گي ها برای کانگرس کمک رسانيده بودند،از سوی اعضای هيأت رهبری اتحاديه انجمن های افغانها تفويض گرديد.

پس از آن کنسرت شروع گرديده و نخست خانم پرستو مشعل ترنم و آقای رحيم مهريار آواز خوانان محبوب و دوست داشتني کشورما که بيش از سي سال با آهنگ های دلنشين و زيبای شان مهمان خانه های هم ميهنان ما هستند،با آهنگ های تازه و ناب شان به محفل شکوه و جلال خاصي بخشيدند که با کف زدنهای ممتد و استقبال شاياني بدرقه شدند.

سپس آواز خوان حنجره طلايي ،هنرمند متعهد و بي نهايت گران ارج مردم ما مسحورجمال که نمادی از يک چرخش انقلابي در هنر آواز خواني کشورما محسوب مي شود،بنا به تقاضای گرداننده محفل روی ستيژ تشريف آورده و همان سروده فنا ناپذيرش را که به قول خانم فوزيه ميترا که پس از اجرای آهنگ ضمن سپاسگزاری از وی يادکرد که همين آهنگ او،محترم مسحور جمال را جاودانه ساخته است و مطلع آن چنين است :

 

در اين وطن در اين زمين و آسمان

در اين فضا به جستجوی کاروان

***

يکي شويد برادران و خواهران

برادران و خواهران يکي شويد

 

 

بدون موزيک با آواز ملکوتي اش زمزمه نمود که از کف زدن های ممتد و ابراز احساسات بي پايان حاضرين،آواز به بيکرانه ها مي رسيد و بخش بزرگي از اشتراک کننده گان کانگرس خود را در همان روزهايي که اهنگ های ميهني مسحور جمال برای هزاران تن روحيه رزمي و ميهن پرستانه بخشيده و آنان را در مبارزه برضد اهريمن نيرو و توان مي بخشيد، انداخت.

همچنان بانو ناديه فضل شاعر شناخته شده و خوش سخن با زبان شيرين يک سروده از مجموعه های شعری خود را دکلمه نمود که در اوج کف زدن های حضار استقبال گرديد.

پس از ان پارچه تمثيلي از سوی اعضای کانون فرهنگي جوانه ها به نمايش گذاشته شد که مورد استقبال اشتراک کننده گان کانگرس قرار گرفت.

در پايان آقای جلالي آواز خوان جوان با آهنگ های مست و شادش محفل را گرم ترساخت.

در کار کنفرانس که با آماده گي همه جانبه و دقيق کميسيون تدارک با درنظرداشت مبرميت مسأله از مدتها پيش شروع گرديده بود،و در جريان کانگرس با مديريت خوب سکرتريت که در رأس آن آقای صديق وفا معاون امورفرهنگ و تبليغ اتحاديه انجمن های افغانها قرار داشت و به تمام امور در جريان کانگرس رسيده گي لازم داشت و به قول معروف از عقب جبهه کار را تنظيم مي نمود ، بيش از چهارصد تن از زنان ومردان اشتراک ورزيده بودند.

 

گزارشگر مشعل مي افزايد که نمايشگاه عکس از زنده گي روزمره در افغانستان که از سوی بنياد همکاری های مشترک افغانستان – هالند و رييس آن دکترخليل وداد تهيه گرديده بود به همت آقای فهيم ضيايي سکرترمسوول اتحاديه انجمن های افغانها در هالند به نمايش گذاشته شده بود که مورد توجه اشتراک کننده گان کانگرس قرار گرفت .

کار کانگرس که ساعت 10 صبح شروع شده بود حوالي 12 شب در ميان اوجي از احساسات و شادباشها به گرداننده گان آن به اميد دسترسي هرچه بهتر و زودتر زنان دربند کشور ما به حقوق و آزاديهای طبيعي آنها پايان يافت.

 

 

 

مشعل در نظر دارد تا بيانيه های تمام سخنرانان محترم را به کمک سخنرانان و اتحاديه انجمن های افغانها به زودی بدست نشر بسپارد.

 

علاقه مندان مي توانند در آدرس زير تمام عکسهای  کانگرس را که ازسوی احمدعزيزيار فوتو راپورترمشعل عکاسي گرديده است مشاهده نمايند.

http://www.mashal.org/home/main/gallery.inc.php?mghash=5bbf03a2279a7c329e08c62422738b6c&mggal=15

 

 

 

 

 


 


March 10th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها